Old
Podczas wakacji w egzotycznym kurorcie, grupa osób zostaje uwięziona na odludnej plaży, na której czas płynie w innym, bardzo szybkim tempie, skracając życie do jednego dnia. Po krótkim pobycie na plaży, dzieci Guya (Gael García Bernal) i jego żony Prisci (Vicky Krieps) zamieniają się z maluchów w nastolatków, zaś u dorosłych zaczynają postępować choroby. Rolę drugoplanową w tym filmie gra Rufus Sewell, znany np. z serii "The Man in the High Castle".
"Old" to thriller z elementami horroru z 2021 roku produkcji amerykańskiej, który odniósł sukces kinowy, zarabiając w niełatwym pandemicznym okresie ponad 90 mln dolarów, przy budżecie wynoszącym 18 mln. Jednocześnie film zyskał bardzo przeciętne oceny od widzów (5.8/10 w IMDb, ale przy około 131 tysiącach głosów!) oraz 50% pozytywnych not zagregowanych w Rotten Tomatoes (na aż 338). Śmiało więc można powiedzieć, że ten film nie przeszedł bez echa i okazał się komercyjnym hitem. A jak z jakością? Z tym niestety jest gorzej, bo ile pomysł bazujący na francuskojęzycznej powieści "Sandcastle" należy uznać za bardzo dobry i oryginalny, to wykonanie moim zdaniem zawodzi. Zabrakło zaangażowania widza w tę historię oraz zbudowania większej dramaturgii. Może to wina obsady, w której moim zdaniem zabrakło wyrazistych aktorów. Na pewno szkoda zmarnowanego potencjału, tym bardziej że tak jak wspomniałem wyżej, produkcja zyskała sporą popularność. Film można obejrzeć w ramach abonamentu Canal+.
Ocena Civil.pl: 48%
The Man in the High Castle (Season: 4) (Człowiek z Wysokiego Zamku)
Kilka miesięcy temu recenzowaliśmy trzeci sezon The Man in the High Castle. 15 listopada 2019 roku Amazon zamieścił na swojej platformie czwartą (ostatnią) serię cyklu, luźno opartą na książce Philipa K. Dicka. W największym skrócie serial opowiada o losach świata po II Wojnie Światowej, która zakończyła się zwycięstwem państw osi. Niemcy i Japonia w tej wizji świata okupują tereny Ameryki Północnej (wschodnie i środkowe stany przypadają Rzeszy a zachodnie Cesarstwu Japońskiemu). Główna bohaterka o imieniu Juliana (Alexa Davalos) nawiązuje kontakt z tajemniczym mężczyzną posiadającym nagrania z alternatywnych światów, w których to wojna została wygrana przez Aliantów. Czwarty sezon bezpośrednio kontynuuje wydarzenia mające miejsce w trzecim. Reichsmarschall John Smith (Rufus Sewell) pragnie nawiązać kontakt ze swoim synem Thomasem, odnalezionym w alternatywnej rzeczywistości, jednocześnie walcząc o swoje małżeństwo z Helen (Chelah Horsdal). Z kolei na zachodnim wybrzeżu, bezwzględny Inspektor Kido (Joel de la Fuente) musi zdecydować po czyjej stronie zamierza stanąć, w sypiącym się japońskim imperium. Ciężko oczywiście napisać cokolwiek więcej nie zdradzając fabuły, dlatego na tym lakonicznym opisie poprzestanę.
Sezon czwarty to majstersztyk. Doskonale podtrzymane napięcie, rewelacyjna gra aktorska Rufusa Sewella (w późniejszych sezonach udział Alexy Davalos de facto sprowadzał się do roli drugoplanowej, co podkreślił Amazon, umieszczając na oficjalnym plakacie ostatniej serii postać Johna Smitha trzymającego w rękach flagę) oraz Joela de la Fuenty to tylko niektóre atuty. Podziw budzi rozmach, dopracowane dialogi i niesamowita "elektryczność" każdego kolejna odcinka. Jest ich tylko 10 (tak jak w każdym innym sezonie), ale rozpoczynając ich oglądanie, naprawdę ciężko się jest oderwać. "The Man in the High Castle" to sztandarowa produkcja Amazon Prime. Mam nadzieję, że ta platforma VOD zainwestuje teraz pieniądze w coś równie epickiego i stworzy kolejne wielki format. Oby!
Ocena Civil.pl: 92%
The Man in the High Castle (Season: 3) (Człowiek z Wysokiego Zamku)
"The Man in the High Castle" to utopijna opowieść stworzona przez Philipa K. Dicka, który w 1962 roku opublikował książkę pod tym tytułem. Amazon zaadaptował książkę by stworzyć serial opowiadający o losach świata po tym jak w II Wojnie Światowej zwyciężyły Niemcy i Japonia. Po wojnie USA zostaje podzielone na trzy strefy: nazistowską (obejmującą tereny wschodnie), neutralną (środkowe stany USA) oraz zachodnią (wybrzeże, w tym przede wszystkim Kalifornia). Strefa nazistowska, nazwana Greater Nazi Reich to teren zarządzany przez Reichsmarshalla Johna Smitha (w tej roli Rufus Sewell) bezwzględnego karierowicza, który jednak ponad dobro Rzeszy przekłada dobro swojej rodziny. Druga ważna postać to Juliana Crain (Alexa Davalos) młoda kobieta z San Francisco wspierająca ruch oporu przeciwko japońskiej okupacji. Z kolei Takeshi Kido (Joel de la Fuente) to sadystyczny szef policji walczący z ruchem oporu, stosujący bezwzględne i brutalne metody. Frank Frink (Rupert Evans) i Ed McCarthy (DJ Qualls) to dwaj przyjaciele, dawni pracownicy fabryki łączący się z Julianą w walce z okupantem. Obsadę dopełnia między innymi Cary-Hiroyuki Tagawa wcielający się w postać Tagomiego, ministra handlu Stanów Pacyficznych Ameryki. Sezon trzeci traktuje przede wszystkim o budowie przez Nazistów maszyny umożliwiającej podróż pomiędzy światami, w alternatywnej rzeczywistości to USA i alianci wygrali wojnę (zgodnie z prawdziwą historią). Przywódca Rzeszy, Himmler zamierza wygrać wojnę także w świecie alternatywnym i w tym celu pragnie wysłać swoich żołnierzy przez teleport. Dużo uwagi w tym sezonie jest także poświęcone Johnowi Smithowi i jego rodzinie, wprowadzone zostają także nowe postacie.
Sezon ten, podobnie jak poprzedni jest doskonały. Składa się z 10 odcinków, z których każdy trwa około godziny. Wszystkie epizody wbijają w fotel, ponieważ opowiedzenia historia po prostu porywa. Wizja alternatywnego totalitarnego świata podporządkowanego rządom pięści przeraża i tworzy jednocześnie niesamowity klimat w tej produkcji. "The Man in the High Castle" to jedna z najsolidniejszych pozycji w ofercie Amazon Prime. W tym roku ma się pojawić ostatni (czwarty) sezon tej produkcji.
Ocena Civil.pl: 86%
Abraham Lincoln: Vampire Hunter
Opowieść o wojnie secesyjnej w kontekście pojedynku Abrahama Lincolna z nacją wampirów, która przyłączyła się do konfederatów z południa. Kaleczenie historii USA, poprzez wplecenie absurdalnego wątku z niebojącymi się światła słonecznego wampirami nie przypada do gustu w zasadzie nikomu: ani miłośnikom filmów historycznych ani miłośnikom wampirów - aczkolwiek gatunek wampirzy jest już tak wyeksploatowany, że nie sposób orzec jak wygląda współczesny wampir.
Oglądając ten film nie sposób nie krzyknąć w pewnym momencie: to bez sensu. Lincoln wyszkolony przez wampira na łowcę wampirów najpierw pracuje jako sklepikarz i wykonuje zlecenia: zabija lokalnych wampirów, by następnie zainteresować się polityką i zostać prezydentem. Ale wampiry nie zapominają i dają o sobie znać - przyłączając się do wojny secesyjnej. Współczesne kino wymyśliło już nazistów z księżyca ("Iron Sky") - więc i kasta wampirów nie może wydać się niemożliwa, nawet połączona z historią Stanów Zjednoczonych. Tylko co dalej? II Wojna Światowa z nazistami jako Zombie? Jaki sens ma łączenie historii i kina fantasy? Chyba tylko po to by jeszcze bardziej ogłupiać współczesne społeczeństwo USA - teraz będą sobie kojarzyć złych południowców z wampirami. Dlaczego zagłosowałeś na Obamę? Bo południe głosowało na Romneya, a na południu mieszkają wampiry.
I tak o to za olbrzymie pieniądze (prawie 70mln dolarów) powstał koślawy film akcji, z elementami kina historycznego i fantasy. Nie wiem czy chodziło to o przesłanie wyborcze czy bardziej o zadrwienie z amerykańskiej krótkiej historii. Bądź co bądź Lincoln jest przedstawiony jako ideał - jednak wątpię by w młodych latach był uczony sztuk walki przez wampira...
Ocena Civil.pl: 50%