thriller

Recenzje thrillerów powinny przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie czy dany film trzyma w napięciu oraz czy scenariusz nie został napisany na kolanie. Nawet najlepszy pomysł da się zmarnować popełniając takie błędy jak niespójna fabuła czy też ślepe odtwarzanie znanych z innych filmów motywów.

Ocena: 54 You Should Have Left (Powinniście odejść)

Były bankier Theo Conroy (Kevin Bacon), jego żona Susanna (Amanda Seyfried) oraz kilkuletnia córka Ella udają się na wakacje do wynajętego domu w Walii. Theo jest chorobliwie zazdrosny o swoją młodą żonę, dręczą go także wydarzenia z przeszłości, które wywołują u niego lęki i koszmary. Na miejscu w Walii wynajęta nieruchomość okazuje się być bardzo duża i komfortowa, jednak dom skrywa pewne tajemnice.

Ten horror wyprodukowany przez Blumhouse Production miał budżet wynoszący około 4 mln dolarów i debiutował w połowie 2020 roku. "You Should Have Left" na 111 recenzji zagregowanych w Rotten Tomatoes zebrał 41% pozytywnych opinii, równie słabo został oceniony przez widzów: 5.4/10 w IMDb. Kevin Bacon i Amanda Seyfried to aktorzy bardzo popularni i doświadczeni, Blumhouse to specjaliści od horrorów a reżyser i scenarzysta tego filmu David Koepp to twórca mający na koncie kilkanaście hitowych produkcji, co więc mogło się nie udać? Ciężko odpowiedzieć na to pytanie, ale moim zdaniem nie ulega wątpliwości że ten horror jest po prostu kiepski. Zabrakło napięcia i emocji, przez co fabuła słabo angażuje widza. Trochę ciężko patrzyło się na Seyfried i Bacona osadzonych w filmie poniżej ich kompetencji, gdzie nieważne jakby się postarali, efekt końcowy i tak nie miałby szans na sukces. "You Should Have Left" to film, który spokojnie można pominąć, niemniej jednak obecnie emitowany jest na Canal+.

Ocena Civil.pl: 54%

Ocena: 60 The Rental (Lokum)

Debiut reżyserski Dave'a Franco, który do tej pory kojarzony był wyłącznie z występami "przed" kamerą. Popularny aktor był także współautorem scenariusza do tego filmu. Kilka słów o fabule: dwie pary (dwaj bracia plus ich partnerki) wynajmują domek nad oceanem (na weekend). Charlie (Dan Stevens), jego żona Michelle (Alison Brie), jego brat Josh (Jeremy Allen White) oraz dziewczyna brata Mina (Sheila Vand) na miejscu zastają nieco bezczelnego zarządcę nieruchomości o imieniu Taylor (Toby Huss). Jednak wyposażenie domu oraz jego spokojna okolica i widok oceanu zapowiadają wspaniałą weekendową zabawę, do czasu aż w domu zaczynają się dziać dziwne rzeczy.

"The Rental" zebrał bardzo dużo profesjonalnych opinii od recenzentów (aż 193 zagregowane na Rotten Tomatoes z czego aż 75% pozytywnych), ale dostał paradoksalnie słabsze oceny od widzów (ocena 5.7/10 w IMDb). Trwający około 88 minut thriller buduje ciekawą atmosferę, ale scenarzyści moim zdaniem nie do końca wiedzieli w którą stronę chcą poprowadzić fabułę, przez co film od pewnego momentu stwarza wrażenie nieco chaotycznego. Na plus zaliczam ciekawą obsadę oraz grę aktorską. Obraz debiutował w kinach w okresie pandemii, stąd też w wielu krajach był jednocześnie oferowany w ramach VOD, przełożyło się to na słaby wynik finansowy. Obecnie w Polsce jest dostępny w ramach usługi Amazon Prime Video. Podsumowując: "The Rental" to raczej propozycja dla koneserów gatunku, kolejny film którego akcja ma miejsce w domu na pustkowiu. Jednak w tej wąskiej kategorii oceniam go nieco powyżej przeciętnej.

Ocena Civil.pl: 60%

Ocena: 70 Freaks (Odmieńcy)

Chloe to siedmiolatka wychowywana przez swojego ojca Henry'ego (Emile Hirsch) w opuszczonym domu. Dziewczynka od urodzenia nie wychodziła na dwór i ma zakaz wychodzenia poza mieszkanie. Pewnego dnia, wiedziona ciekawością, łamię tę zasadę i napotyka przed domem sprzedawcę lodów (Bruce Dern), który zabiera ją na wycieczkę a następnie przedstawia się jako jej dziadek. Wkrótce mała Chloe poznaje prawdziwe powody, dla których od zawsze nie mogła wychodzić z domu, orientując się, że jej rodzinie grozi niebezpieczeństwo.

Ten film sci-fi z 2018 roku to amerykańsko-kanadyjska koprodukcja bardzo dobrze przyjęta przez krytyków (88% pozytywnych opinii na 84 recenzje zagregowane w Rotten Tomatoes) i dobrze przez widzów (ocena 6.7/10 w IMDb), niestety nie pomogło to w osiągnięciu sukcesu komercyjnego, bowiem "Freaks" zarobił w kinach nieco ponad 350 tysięcy dolarów. Produkcja została ciekawie pomyślana i dobrze zagrana. Lexy Kolker wcielająca się w rolę 7-letniej Chloe została dostrzeżona przez krytyków i otrzymała między innymi nagrodę "Young Artist Award". Film trwa około 105 minut i czasami fabuła nieco zwalnia, wprowadzając nieco marazmu, jednak całość broni się. "Freaks" to solidne kino science fiction, nie tylko dla miłośników tego gatunku. Film stwarza wrażenie bardzo ambitnego i dopracowanego, tym bardziej może boleć jego finansowa klapa. Produkcja dostępna jest w ofercie np. Amazon Prime Video i HBO GO.

Ocena Civil.pl: 70%

Ocena: 49 Rogue (Horda)

Grupa najemników pod wodzą Samanthy O'Hary (Megan Fox) przeprowadza misję we wschodniej Afryce polegającą na odbiciu córki gubernatora z rąk lokalnej organizacji terrorystycznej. Misja komplikuje się, po tym jak terroryści niszczą śmigłowiec potrzebny do ewakuacji, przez co najemnicy zostają uwięzieni w afrykańskim interiorze, ścigani przez uzbrojonych po zęby watażków oraz ... mszczące się na ludziach lwy.

Ten film akcji z 2020 roku został dodany do oferty Amazon Prime Video jako "Amazon Exclusive" co sugeruje, że tylko na tej platformie (póki co) można go obejrzeć. A czy jest co oglądać? "Rogue" otrzymało bardzo złe oceny od widzów w serwisie IMDb (raptem 3.9/10) i generalnie film przeszedł bez wielkiego echa, pomimo udziału Megan Fox, która biła rekordy popularności kilkanaście lat temu. Po 2012 roku Megan pojawiała się na ekranie bardzo rzadko, mając długie przerwy, wg IMDb powróciła do grania w 2019 roku i od tego czasu wystąpiła w kilku niszowych filmach, w tym między innymi w "Rogue". Nie da się jednak ukryć, że czas zrobił swoje i obecnie jest ona nieco zapomniana. Wracając jednak do samego filmu, to sporo można mu zarzucić: przede wszystkim niską jakość efektów specjalnych, dorobione komputerowo zwierzęta (prezentujące się na ekranie iście amatorsko) oraz niezbyt wyszukany i dopracowany scenariusz. To bardzo przeciętny film akcji, w którym co prawda sporo się dzieje (pościgi, strzelaniny itp.), ale mocno brakuje jakości. Philip Winchester grający najemnika o imieniu Joey stara się błyszczeć dowcipnymi wypowiedziami, jednak niezbyt one ubarwiają ten film. "Rogue" da się obejrzeć, jednak nie dostarcza on zbyt pozytywnych wrażeń.

Ocena Civil.pl: 49%

Ocena: 33 Unforgettable (Niezapomniany)

Młoda redaktorka Julia Banks (Rosario Dawson) zmienia pracę na zdalną i przeprowadza się do willi swojego chłopaka o imieniu David (Geoff Stults), który dwa lata wcześniej rozwiódł się z żoną Tessą (Katherine Heigl). David i Tessa dzielą się opieką nad córką o imieniu Lily, stąd też ich kontakt pomimo rozwodu dalej jest stały. Tessa po poznaniu nowej partnerki byłego męża wpada w niepohamowaną zazdrość, którą przekuwa na misterny plan.

Ten thriller z 2017 roku miał mieć budżet wynoszący między 12 a 21.5 mln dolarów, zaś jego przychód to 17.8 mln dolarów. Do tego należy dodać informacje o ocenach: 5.1/10 w serwisie IMDb oraz tylko 28% pozytywnych opinii (spośród 119) w serwisie Rotten Tomatoes. "Unforgettable" moim zdaniem jest filmem złym z kilku powodów. Nie wnikając już w przerysowaną fabułę "amerykańskiego snu", w której to David jako właściciel lokalnego browaru opływa w luksusach, podobnie jak jego była żona (wożąca się Porsche), to cała reszta tej fabuły wydaje się być ekstremalnie naciągana, do tego stopnia, że ma się wrażenie jakby się oglądało thriller kanadyjski klasy C, a nie amerykańską produkcję ze znanymi aktorami. Dawson i Heigl próbują swoim warsztatem aktorskim coś ratować, jednak przy tak słabej fabule nic się nie dało zrobić. Thriller ten nie trzyma w napięciu, scenarzystom zabrakło także pomysłów by rozepchać "czas emisji" do 100 minut, stąd też miejscami robi się naprawdę nudno. "Unforgettable" można obejrzeć np. na Netflixie, jednak jest dużo powodów by tego nie robić.

Ocena Civil.pl: 33%