thriller

Recenzje thrillerów powinny przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie czy dany film trzyma w napięciu oraz czy scenariusz nie został napisany na kolanie. Nawet najlepszy pomysł da się zmarnować popełniając takie błędy jak niespójna fabuła czy też ślepe odtwarzanie znanych z innych filmów motywów.

Ocena: 38 Renegades (Renegaci)

Brytyjski film akcji z 2022 roku. Carl Burton (Nick Moran) to bezdomny weteran, który otrzymuje pomoc materialną od emerytowanego żołnierza, majora Carvera (Lee Majors). Major dołącza Burtona także do klubu weteranów, odbywającego (zakrapiane) spotkania na tyłach londyńskiego pubu, należącego do jednego z członków tego nieoficjalnego stowarzyszenia. Sielanka nie trwa jednak długo, bo major zostaje zamordowany przez lokalny gang narkotykowy ... a jego przyjaciele weterani postanawiają go pomścić. Rolę trzecioplanową w tym filmie gra Danny Trejo (producenci nie zapomnieli o tym, by go odpowiednio "wyeksponować" na plakacie filmowym oraz w obsadzie).

Ten dosyć oryginalny film został fatalnie oceniony przez widzów: na ledwie 3.7/10 w IMDb (przy czym, co ciekawe, surowsi w ocenie byli wg tego serwisu widzowie z Wielkiej Brytanii niż z USA). Wszystko co może się nie udać w filmie akcji klasy C, w tym filmie się w zasadzie nie udało. Choć produkcja trwa około 90 minut, to akcja toczy się w iście ślamazarnym tempie a na ekranie gości wiele postaci, w tym część jest "doklejona" do fabuły w iście absurdalny sposób. Efekty specjalne i sceny akcji przypominają raczej te sprzed ery nowoczesnych komputerów (szczególnie żałośnie wypadają "eksplozje"). Twórcy zdobyli się jednak na pewną ekstrawagancję: pokazane są sceny kręcone z lotu ptaka ... a także wpleciono dynamiczną muzykę pomiędzy scenami (raczej wywołującą uśmiech politowania). W tym wszystkim jednak warto zauważyć coś pozytywnego, bo Brytyjczycy zrobili ten film po prostu inaczej niż to robią Amerykanie. Można się w tym wszystkim doszukać także typowego dla tej kultury czarnego humoru. Niemniej, "Renegades" to film kiepski, choć na pewno nieco inny niż typowi przedstawiciele kina akcji klasy C po drugiej stronie Oceanu. Produkcję można obecnie zobaczyć w ramach usługi Film Total wewnątrz subskrypcji Amazon Prime Video.

Ocena Civil.pl: 38%

Ocena: 48 Shrapnel

Sean Beckwith (Jason Patric) to emerytowany żołnierz piechoty morskiej, prowadzący wraz z rodziną gospodarstwo w Teksasie przy granicy z Meksykiem. Kiedy jego córka zostaje porwana po meksykańskiej stronie, Sean rozpoczyna prywatne śledztwo, naciskając umoczonych policjantów powiązanych z kartelem, co ściąga na jego rodzinę niebezpieczeństwo i zmusza do radykalnych działań we współpracy z przyjacielem z wojska, Maxem (Cam Gigandet).

Ten film akcji z 2023 roku, który śmiało można zaliczyć do kategorii C, przeszedł w zasadzie niezauważony, bo na IMDb przy ocenie 4.9/10 ma ledwie 990 ocen (dla porównania na polskim Filmwebie ma obecnie identyczną notę i niecałe 150 głosów). W ostatnich latach, przy ciągle pączkującej liczbie platform VOD, kino akcji klasy C przeżywa swojego rodzaju mały renesans a "Shrapnel" stanowi dobry przykład tego czym charakteryzuje się ten niszowy gatunek: niezbyt skomplikowana fabuła, budżetowe wykonanie, policzalna liczba aktorów plus mało efektowne sceny akcji, ale na ogół bardzo brutalne. W Polsce ta konkretna pozycja dostępna jest w ramach pod-subskrypcji Amazon Prime Video o nazwie Film Total (kosztującej obecnie 8 złotych, bez grosza miesięcznie) i co ciekawe, łatwo można znaleźć tam wiele innych wręcz bliźniaczych produkcji o podobnej tematyce. To pokazuje, że nawet niszowe, przeciętne filmy akcji, mogą być obecnie z powodzeniem rozprowadzane (z odpowiednio dopasowaną ceną do jakości). I filmy takie jak "Shrapnel" mają sens w sytuacji, gdy się chce obejrzeć coś niewymagającego myślenia i skupienia się, a jednocześnie preferuje się "akcję" w miejsce np. kiepskiej komedii romantycznej.

Ocena Civil.pl: 48%

Ocena: 75 Missing (Zaginiona)

"Missing" to niezależny sequel (opowiadający odrębną historię) filmu z 2018 roku pod tytułem "Searching" utrzymany w tej samej konwencji – akcja ma miejsce głównie na ekranie komputera, ewentualnie innych urządzeniach elektronicznych. Jednak, o ile w "Searching" ojciec szukał nastoletniej córki ... tak w "Missing" role się odwracają: 18-letnia June (Storm Reid) szuka swojej matki (Nia Long), która zaginęła podczas wakacji w Kolumbii. Nastolatka wykorzystując nowoczesną technologię prowadzi własne śledztwo, w zasadzie nie ruszając się sprzed swojego komputera.

Poprzednia część okazała się sporym sukcesem, stąd też w "Missing" rozszerzono budżet do 7 mln dolarów, ponownie osiągając dobry wynik finansowy, bo film przyniósł przychód wynoszący prawie 49 mln dolarów, przy bardzo dobrych notach od widzów (7.1/10 w IMDb) i jeszcze lepszych od krytyków (88% pozytywnych recenzji zagregowanych w Rotten Tomatoes). Rzadko kiedy sequel dorównuje pierwowzorowi, jednak w przypadku "Missing" twórcom udało się odtworzyć wszystko to co było dobre w "Searching", a więc wciągającą historię pełną zwrotów akcji oraz masę technologicznych smaczków dla fanów nowoczesnej technologii, w tym spektrum różnorakich programów i narzędzi, które się przewinęły przez ekrany urządzeń (np. drobne lokowanie pewnego europejskiego programu VPN). Ciekawostką jest fakt, że ten podgatunek filmu ma już nawet swoją nazwę: "screenlife" reprezentowaną (wg angielskiej Wikipedii) przez kilkanaście produkcji, z czego większość utrzymana jest w konwencji thrillera lub horroru. "Missing" obecnie można obejrzeć np. na HBO Max.

Ocena Civil.pl: 75%

Ocena: 65 The Equalizer 3 (Bez litości 3. Ostatni rozdział )

Trylogia "The Equalizer" została zapoczątkowana w 2014 roku, 4 lata później premierę miał sequel a w 2023 ostatnia część, której akcja ma miejsce we Włoszech. Robert McCall (Denzel Washington) podczas samotnej akcji w sycylijskiej winnicy zostaje ciężko ranny. W wyniku szczęśliwego zbiegu okoliczności, trafia pod opiekę włoskiego doktora, mieszkającego w małej miejscowości Altamonte. Po rekonwalescencji, dowiaduje się, że lokalni mieszkańcy są terroryzowani przez żołnierzy Camorry, co skłania go do stanięcia w ich obronie i wypowiedzeniu wojny włoskiej mafii. W filmie występuje między innymi Dakota Fanning wcielająca się w rolę agentki CIA.

Trzecia część, podobnie jak poprzednie, chętnie była oglądana w kinie, generując Box Office na poziomie 191 mln dolarów (przy budżecie wynoszącym 70 mln dolarów). Ponownie dobre były oceny widzów (6.8/10 w IMDb) i krytyków (76% pozytywnych not zagregowanych w Rotten Tomatoes). "Trójka" trzyma dobry poziom, podobnie jak poprzednie części, głównie za sprawą świetnej roli Denzela Washingtona. Kreowany przez niego Robert McCall to człowiek zasad, niestroniący od przemocy, ale zawsze opowiadający się po dobrej stronie. Ten film to przykład tego, że nawet tak banalny motyw jak "jeden kontra wszyscy" można nakręcić w ciekawy sposób. Jednocześnie trzeba pamiętać, że "The Equalizer 3" to bardzo mocny film, napakowany olbrzymią ilością bardzo brutalnych scen, stąd też nie każdemu przypadnie do gustu. Produkcję można obecnie obejrzeć np. w ramach HBO Max. Moim zdaniem, jeżeli komuś się podobały poprzednie części, to nie powinien zawieść na ostatniej odsłonie tej serii.

Ocena Civil.pl: 65%

Ocena: 45 The Invitation (Zaproszenie)

Evie (Nathalie Emmanuel) to uboga nowojorska artystka dorabiająca na co dzień w cateringu. Za pomocą testu DNA odnajduje ona dalekiego kuzyna mieszkającego w Anglii o imieniu Olivier (Hugh Skinner), ten z kolei przylatuje do USA i zaprasza krewną do swojej ojczyzny na "wesele w rodzinie". Na miejscu, Evie osiada w okazałej rezydencji należącej do Waltera DeVille'a (Thomas Doherty), gdzie dostaje własną komnatę oraz pokojówkę do usług. Z biegiem czasu, główna bohaterka poznaje drugie dno tytułowego "zaproszenia".

Ten horror debiutował latem 2022 roku posiadając budżet wynoszący 10 mln dolarów i przynosząc przychód wynoszący 38 mln dolarów. Film dostał słabe oceny od widzów, ledwie 5.3/10 w IMDb i jeszcze gorsze od zawodowych krytyków: ledwie 29% pozytywnych not (na 66 zagregowanych) w Rotten Tomatoes. Z jednym i drugim ciężko moim zdaniem dyskutować, bo "The Invitation" nie należy do najlepszych horrorów. Film trwa około 105 minut, jednak akcja rozwija się bardzo wolno, przez co fabuła niezbyt wciąga – brakuje przede wszystkim emocji i klimatu, a niektóre motywy są zbyt przerysowane. Prawie wszyscy występujący aktorzy w tym filmie to Brytyjczycy (w tym oczywiście Nathalie Emmanuel), ale sama produkcja ma typowo amerykański charakter (za scenariusz odpowiada amerykańska stand-uperka Blair Butler, która poza działalnością w branży komediowej napisała kilka scenariuszy do horrorów). Film dzieli tytuł z horrorem z 2015 roku, będącym o wiele lepszą propozycją (w opinii widzów i krytyków) osadzoną w zupełnie innym klimacie. "The Invitation" z 2022 roku dostępne jest w ramach np. Amazon Prime Video.

Ocena Civil.pl: 45%