thriller

Recenzje thrillerów powinny przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie czy dany film trzyma w napięciu oraz czy scenariusz nie został napisany na kolanie. Nawet najlepszy pomysł da się zmarnować popełniając takie błędy jak niespójna fabuła czy też ślepe odtwarzanie znanych z innych filmów motywów.

Ocena: 65 Run Sweetheart Run (Uciekaj, kochanie)

"Run Sweetheart Run" to jedna z najświeższych produkcji własnych Amazona (premiera miała miejsce 28 października 2022 roku), choć obraz był już wyświetlany na Sundance Film Festival w 2020 roku. Młoda kobieta o imieniu Cherie (Ella Balinska) udaje się na kolacje biznesową z klientem (Pilou Asbæk), która kończy się brutalnie.

Film, którego jednym z producentów był Blumhouse Productions na ten moment nie doczekał się wielu ocen od widzów, co wskazuje znowu na to, że Amazon przysnął z promocją swojej produkcji, pomimo iż to do nich należy portal IMDb. No cóż, wygląda na to, że szewc bez butów chodzi. "Run Sweetheart Run" to w miarę dobry film z poprawnym scenariuszem i ciekawą obsadą. Ella Balinska to młoda brytyjska aktorka mająca między innymi polskie korzenie, wyróżniająca się bardzo wysokim wzrostem (181 centymetrów), a jej kreacja w tym filmie moim zdaniem jest udana, podobnie ciekawie zagrał Pilou Asbæk. Trwający 98 minut film oferuje dużo dynamicznych scen i przyjemnie się go ogląda, choć oczywiście produkcja dedykowana jest dla widzów lubiących horrory. Amazon jak co roku, w okresie około halloweenowym wypuszcza kilka "swoich" filmów grozy, które prawie zawsze trzymają w miarę przyzwoity poziom. Trzeba przyznać, że przy ciągle bardzo niskiej cenie abonamentu (49 zł za rok czyli około 4 zł za miesiąc a w pakiecie są jeszcze darmowe dostawy i gry w ramach Amazon Prime Gaming) platforma oferuje naprawdę wiele ciekawego contentu. Co przy coraz większych problemach Netflixa (który niebawem ma wydać plany abonamentowe z reklamami) może spowodować niemałe zamieszanie na rynku platform streamingowych, oby wszystko to odbyło się z korzyścią dla widza.

Ocena Civil.pl: 65%

Ocena: 59 The Boy

"The Boy" to horror z 2016 roku z Lauren Cohan (znanej przede wszystkim z roli Maggie z "The Walking Dead"). Cohan gra Amerykankę o imieniu Greta, która za pracą udaje się do Wielkiej Brytanii gdzie ma podjąć pracę jako niania w wielkim domostwie. Na miejscu okazuje się, że "rodzicami" jest para w podeszłym wieku, a ich syn to ... porcelanowa lalka o imieniu Brahms, zaś starsi Państwo zachowują się tak, jakby ona żyła. Niezrażona kobieta postanawia zając się "synem" podczas nieobecności gospodarzy, zaś pomagać jej ma Malcolm (Rupert Evans) mężczyzna dbający o zaopatrzenie willi. Wkrótce jednak, główna bohaterka zaczyna odkrywać sekrety mrocznej historii.

Film zebrał w miarę dobre oceny od widzów 6.0/10 w IMDb i sporo gorsze od profesjonalnych recenzentów, ledwie 30% opinii zagregowanych w Rotten Tomatoes było przychylnych. Niemniej, "The Boy" swoje zarobił, bo przy 10 mln dolarów budżetu, zarobił ponad 64 mln, na tyle dużo, że wyprodukowano nawet sequel z Katie Holmes w roli głównej. Nie da się ukryć, że za sukcesem produkcji na pewno w dużej mierze stoi Lauren Cohan, bowiem 6 lat temu "The Walking Dead" było jednym z najważniejszych seriali na światowej mapie, a grający tam aktorzy nie mogli narzekać na brak popularności. Sam film jednak ciężko uznać za jakiś szczególnie udany, co najwyżej za poprawny. Dużo schematów, dużo znanych motywów, jednak mało świeżości i oryginalności. Ogląda się to wszystko dosyć średnio, ale miłośnicy gatunku na pewno nie będą jakoś szczególnie zawiedzeni, bo łatwo można wskazać dużo gorsze horrory, ale oczywiście są i lepsze (tym drugich z roku na roku niestety coraz mniej). "The Boy" można obejrzeć w ramach wypożyczenia w któreś z sieci VOD lub na Canal+.

Ocena Civil.pl: 59%

Ocena: 75 The Hunt (Polowanie)

Filmów o polowaniu na ludzi było już całkiem sporo i na ogół nie były to arcydzieła. "The Hunt" stanowi kolejną wariację na ten temat, jednak tym razem patrząc po obsadzie od razu można dojść do wniosku, że nie będzie to film przypadkowy. Na ekranie oglądamy dwukrotną zdobywczynię Oscara Hilary Swank i popularną w ostatnich latach Betty Gilpin. Zadbano także o role dalszego planu, w mniejszym epizodach występują między innymi Wayne Duvall, Emma Roberts czy Ike Barinholtz. Kilka słów o fabule: grupa ludzi budzi się w lesie, w którym na polanie (odtworzonej prawie tak samo jak w "The Hunger Games") znajdują broń... a chwilę potem są już pod ostrzałem polujących na nich "myśliwych". Crystal (Betty Gilpin) w tych nieoczekiwanych okolicznościach czuje się jednak jak ryba w wodzie.

Współproducentem "The Hunt" był Jason Blum oraz jako studio Blumhouse Productions. Film jak na obsadę miał dosyć skromny budżet bo tylko 14 mln dolarów, zarobił jednak 40 mln debiutując niestety w okresie rozpoczęcia pandemii (13 marca 2020 roku). Dobre oceny od widzów: 6.5/10 i dosyć mieszane od zawodowych krytyków: 57% pozytywów w Rotten Tomatoes moim zdaniem są zbyt surowe. Dawno nie widziałem tak dobrze zrobionego filmu akcji z elementami thrillera i horroru. Niektóre smaczki są tak dobre, że nie powstydziłby się ich nawet sam Tarantino. Świetna jest także gra aktorska: duet Gilpin i Swank po prostu tworzą niezapomniane show. Ten szalony film, pełen przemocy i drastycznych scen na pewno nie trafi w gusta wszystkich, bowiem wrażliwi widzowie powinni się od niego trzymać z daleka, ale miłośnicy mocnego kina powinni go naprawdę docenić. "Polowanie" dostępne jest w ramach abonamentu Amazon Prime Video, gdzie film należy do jednych z najpopularniejszych na tej platformie. I w pełni zasłużenie.

Ocena Civil.pl: 75%

Ocena: 52 The Possession of Hannah Grace (Diabeł: Inkarnacja)

Megan (Shay Mitchell) to była policjantka, która w wyniku traumatycznych przeżyć na służbie popadła w uzależnienie. Po zakończeniu odwyku, główna bohaterka podejmuje nową pracę ... w kostnicy w bostońskim szpitalu. Zadanie polegające na odbieraniu nieboszczyków i robieniu dokumentacji zdjęciowej odpowiada jej do momentu, kiedy na jej "oddział" trafia ciało opętanej przez szatana tytułowej Hanny Grace.

Film z 2018 roku, a więc sprzed ery pandemicznej z budżetem wynoszącym około 7 mln dolarów zarobił aż 43 mln i to przy średnich ocenach od widzów (5.2/10 w IMDb) i słabych od krytyków (ledwie 20% pozytywnych not w Rotten Tomatoes). Trwający niespełna 90 minut horror oparty został na bardzo słabiutkim scenariuszu, jednak nie dziwię się, że udało się go "sprzedać" w kinach. Horrory w kostnicy, w dodatku z wątkami egzorcyzmów to dosyć interesujące motywy dla fanów gatunku. Sama Shay Mitchell to też nie jest postać anonimowa, bowiem aktorka znana jest z wieloletniej roli w serialu "Pretty Little Liars", oprócz tego działa jako modelka i Instagramerka, budując przez lata swoją rozpoznawalność. Niestety poza aspektem biznesowej inwestycji producentów, "The Possession of Hannah Grace" ogląda się dosyć ciężko. Jak łatwo się domyślić, akcja ma miejsce głównie w jednym miejscu i samo to nie byłoby problemem, gdyby nie fakt, że scenarzyści mieli bardzo słabe pomysły jak ten film "rozegrać" W rezultacie miejscami bywa groteskowo a przez większość czasu po prostu wieje nudą. Po prostu kolejny mocno przeciętny horror o którym się szybko zapomina. Produkcja dostępna jest np. na Netflixie.

Ocena Civil.pl: 52%

Ocena: 22 W lesie dziś nie zaśnie nikt II (W lesie dziś nie zaśnie nikt II)

Pierwsza część tego filmu miała się ukazać w Polsce w kinach, ale z powodu pandemii jej premiera została przesunięta na Netflix. Druga część była już od początku "Netflixowa". Wydarzenia w sequelu rozpoczynają się bezpośrednio po nocy z "jedynki". W pierwszych scenach poznajemy załogę lokalnego komisariatu: nieśmiałego Adasia (Mateusz Więcławek), pewną siebie Wanessę (Zofia Wichłacz) oraz ich szefa Waldemara (Andrzej Grabowski). Ten ostatni zabiera aresztowaną noc wcześniej Zofię (Julia Wieniawa-Narkiewicz) na wizję lokalną do domku z części pierwszej. Kiedy zapada zmrok a dowódca dalej nie wraca, Wanessa i Adam postanawiają sprawdzić co się z nim dzieje, pakując się w środek "koszmaru".

O ile pierwsza część, będącego czymś w rodzaju slashera "made in Poland" dała się jako tako obejrzeć, to sequel wywołuje co najwyżej uśmiech politowania. Scenariusz w tym przypadku jest tak kuriozalny, że produkcja ta nie ma najmniejszego sensu. Wszystko co się dzieje na ekranie jest dziwne i groteskowe, w złym tego słowa znaczeniu. Pomijając już fakt bardzo krótkiej obsady: na ekranie widzimy ledwie kilka postaci, to byłoby do wybaczenia, gdyby ten film miał odrobinę sensu. Jedyne co się udało, to w miarę efektowna scena "otwarcia" inspirowana amerykańskim kinem. Film epatuje brutalnością wzorowaną na najbardziej krwawych horrorach, jednak w ogóle "nie straszy", ani nie trzyma w napięciu, w dodatku w bardzo dziwny sposób dodano do niego wątki komediowe, co dopełnia wrażenia całkowitej groteski. Ciężko powiedzieć po co powstał ten film.

Ocena Civil.pl: 22%